Udstrækning – hvorfor er det så vigtigt og sundt for kroppen?

De fleste af os har mange gange fået at vide, hvor vigtigt det er at strække ud efter motion – fx efter en løbetur eller en fodboldkamp.

Udstrækningen tager tid og kan virke ineffektiv for dem, der bare gerne vil have pulsen op og opbygge muskelmasse.

Men det er afgørende for kroppens generelle tilstand, at man tager tid til at strække musklerne, især de større muskelgrupper.

Det kan nemlig få store konsekvenser og føre til unødige skader i både muskler og led, hvis man skipper udstrækningen efter træningen.

 

Det sker der i musklerne, når man strækker dem

Udstrækning er så afgørende for kroppens funktionalitet, at man faktisk burde gøre det hver dag. Det er en utrolig god vane at strække ud i kroppen enten om morgenen, når man står op, eller om aftenen, inden man går i seng.

Ved at strække ud holder man musklerne fleksible, stærke og sunde. Vælger man derimod ikke at strække muskelfibrene regelmæssigt, vil de trække sig sammen og blive tætte og låste.

Når man så går i gang med at dyrke motion, vil musklerne ikke kunne strække sig og arbejde på samme måde. Det sætter ikke kun præstationen ned, men øger også risikoen for skader i både muskler og led.

Hvis man pludselig tvinger en stram muskel til at strække sig, fx i forbindelse med en sportskamp, er risikoen for en fibersprængning til stede. Derfor er det afgørende, at man strækker ud – og det hjælper også på balancen.

 

Kom godt i gang med udstrækning

Som sagt bør man strække ud hver eneste dag og ikke kun efter et træningspas, hvis det virkelig skal have en positiv effekt på kroppen.

Begynder man at strække ud hver dag, vil man også hurtigt se resultater, på den måde at man bliver mere smidig og måske pludselig kan nå sine tæer.

Netop med udstrækning er det dog vigtigt, at man ikke presser sig selv og går efter at komme så langt ned i stillingen som muligt, da det ikke er formålet.

Derfor bør man starte i det små og langsomt arbejde sig opad i længde og intensitet af udstrækningen, efterhånden som kroppen bliver mere fleksibel.

Det vil ikke kun have sundhedsmæssige fordele, men også give en bedre fornemmelse af smidighed og styrke i kroppen.

På nettet kan man finde mange videoer og sider med gode strækøvelser til stort set alle kroppens muskelgrupper.