En sund livsstil er formentlig noget de fleste af os ønsker os, men hvordan enten opnår man det, vedligeholder det og/eller lægger sine gamle usunde vaner på hylden?

Først og fremmest skal man være motiveret og have et reelt ønske om at ændre på nuværende status. Start med at sætte realistiske mål for dig selv. Måske vil du gerne tabe dig? Få mere overskud? Dyrke mere motion? Eller måske en kombination af det hele.

I stedet for at gå på en ekstrem udrensnings-kur og tro du om to uger skal løbe et marathon, så start stille og roligt op. En idé kunne være at skære slik, kage og alkoholindtag ud af din hverdag og kun tillade det i weekenderne. Det kunne også være en god start at sige til dig selv, at du skal være aktiv 30 minutter hver dag.

Her tæller både en gåtur, en løbetur, en cykeltur, rengøring, havearbejde og naturligvis også en tur i fitnesscenteret. Det handler om at vælge både kost og motion, der passer til dig og dine behov. På den måde bliver det meget lettere gradvist at inkorporere en sund livsstil.

 

Giv plads til wellness og selvforkælelse

Husk også at sund livsstil i allerhøjeste grad handler om at have det godt. Vi bliver ikke sunde af at stresse rundt og aldrig nyde øjeblikket. Faktisk viser undersøgelse, at en ting som for lidt søvn, i hvert fald på sigt, meget mere usundt for kroppen end sukker og alkohol.

Sørg derfor for at finde tid til dig selv, til at koble af og gøre noget du virkelig nyder. Wellness som massage, varme bade eller måske en ansigtsbehandling er rigtig sundt for både vores krop og sjæl. Og så er det jo også super hyggeligt at tage enten din kæreste, mor eller veninde med en tur på wellness ophold.

Prioriter selvforkælelse på lige fod med sund mad og motion, også selvom det måske bare er et ekstra langt mad eller en halv times ro med din yndlings bog. Alle små ting tæller i det samlede livsstils-regnskab.